lauantai 16. helmikuuta 2013

Minä ilmoitan itseni!


Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." (Joh14:21) 

Niin hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä, mitä tämä vertaus merkitsi. Hän sanoi: "Teidän on annettu tuntea Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksissa, että he, vaikka näkevät, eivät näkisi, ja vaikka kuulevat, eivät ymmärtäisi. (Luuk.8:9-10)

Opetuslapseus on mitä ihanin asia, sillä opetuslapset saavat tietää Jumalan valtakunnan salaisuudet ja Jeesus ilmoittaa itsensä opetuslapsille. Joidenkin mielestä tämä ei ole kovin reilua, että toisille Jumala ilmoittaa ja toisille ei, ja että on niin kimurantteja vertauksia, ettei niitä edes ymmärrä. On kuitenkin ero hyväksyä Jeesus ja seurata Jeesusta. Ihminen joka hyväksyy Jeesuksen elää omaa elämäänsä, mutta opetuslapsi ei enää elä itselleen vaan Kristukselle. Opetuslapsi pitää kaiken mitä Jeesus käski pitää, opetuslapsi elää Jumalan käskyistä, ne ovat hänelle kalleimpia aarteita ja haluaa olla siellä missä Jeesus on. Kuten Jeesus sanoo Johanneksen evankeliumissa; jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se joka minua rakastaa. Ensin tarvii siis omata Jeesuksen käskyt ennenkö niitä edes voi pitää, mutta ne tarvii pitää, jos haluat Jeesuksen ilmoittavan itsensä sinulle, tämän käskyjen pitämisen ainoa oikea lähde on rakkaus Jumalaan, lakina se raukeaa tyhjäksi. Siksi Jeesus lähetti pyhän henkensä, joka muistuttaa kaikesta mitä Jeesus on sanonut ja käskenyt pitää, et voi siis mennä harhaan jos vilpittömästi etsit Häntä ja pysyt Sanassa.  Tärkeää on että toimit sen mukaan kuin Pyhä Henki sinulle ilmoittaa Sanan mukaisia totuuksia, vasta toimimalla Sanan mukaan osoitat rakkautesi Jumalan Sanaan ja Jeesukseen. Pyhä Henki on myös voima sinulle toimia sen mukaan kuin Hän on sinulle sanonut. Toki Pyhä Henki vetää kaikkia Jumalan puoleen, mutta se on eri asia.

Nyt joku voi ajatella, että ompa lakihenkistä touhua, mielestäni ei. Jos ajattelen ihan inhimillistä ystävyyssuhdetta, että minut oppii tuntemaan tarvitsee viettää aikaa kanssani, ja jos teet kovasti vääryyttä minua kohtaan, meistä tuskin tulee ystäviä ja tuskin haluan olla kanssasi tekemisissä ja silloin ei minua huvita kertoa sinulle henkilökohtaisia asioitani ja varsinkaan niitä helmiä joita Jumala on minulle puhunut. Kun taas Jeesus on Jumalan Sana niin meidän tulee viettää aikaa Sanassa, että opimme tuntemaan Hänet. Sanan lukeminen ei kuitenkaan ole ainoa tapa viettää aikaa Herran kanssa, joten ei mennä asioissa lain alle, vaan vapaudesta käsin, kuitenkin meidän tulee elää pyhää elämää kuten Jeesus opetti, ei tehdä vääryyttä Sanaa kohtaan rikkomalla sitä tietoisesti, ystävyyssuhde antaa virheet kyllä anteeksi, kun ollaan vilpittömiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti