perjantai 5. joulukuuta 2014

Elian henki - ennalleenasetus!

"Elias tosin tulee ja asettaa kaikki kohdalleen. (Matteus 17:11)

Johannes kastaja toimi Elian Hengessä valmistaen Kristukselle tietä, kuten näin lopunaikoina tulee myös tapahtumaan. Johannes kastoi ihmisiä parannukseen, ei pelkästään synnillisistä elämäntavoista, mutta ennen kaikkea väärästä moraalisesta toiminnasta. Jeesus puhui myös paljon mielen uudistumisesta ja tätä tämä parannuksen teko juuri tarkoittaa. Korvasyyhyn sijasta Elian hengessä toimiminen tarkoittaa puhdasta totuudenjulistusta. Ei niinkää kampanjointia kaikenlaisia juttuja vastaan vaan totuuden julistusta hengen voimassa, sopivalla ja sopimattomalla hetkellä. Monet jättävät julistuksensa väliin koska ajattelevat että hetki ei ole sopiva. Itse olen monesti julistanut sopimattomalla hetkellä, mutta siitä onkin muodostunut sopiva hetki, sillä Jumala ilmestyy siellä missä on uskoa Häneen. Toki meidän silti pitää käyttää viisautta, koska ja missä meitä kuullaan.

Raamattu sanoo Eliasta seuraavaa:

Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä. Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi. (Malakia 4:5-6)

Elian Henki saa aikaiseksi keskinäistä rakkautta ja yhteyttä, omaan napaan tuijottelu kääntyy lähimmäisen auttamiseksi, oman aseman pönkitys ja muu itsekäs toiminta kääntyy toisten nostamiseksi, tukemiseksi ja auttamiseksi. Raamattu sanoo näistä asioista vahvan sanoman seurakunnalleen ja maailmalle.

Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa... (1Joh5:2)

Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys. (Room.13:8-10)

Se on rakkautta, kun emme tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä. (Joh.15:13) Kun me siis puolustamme läheistämme niin kuin Kristus rakasti meitä antamalla henkensä puolestamme, siis sinun puolestasi, että voisit pelastua, osoitamme suurinta mahdollista rakkautta toista, sekä Jumalaa kohtaan. Se on myös valtava rohkeuden osoitus, asettua väliin ja puolustaa lähimmäistä itsensä kustannuksella. Elia asettui väliin ja osoitti mitä suurinta rakkautta ja rohkeutta, että kansa pelastuisi ja se pelastui. (1.Kun.18:16-) Tässäkin Elian syytettiin olevan se paha, vaikka paha oli synti ihmisten elämässä, jonka tähden Jumala kutsui Elian astumaan esiin, että ihmiset oppisivat tuntemaan Jumalansa.

Kun luemme Raamatusta Eliasta, näemme että hän toimi voimallisesti parantaen sairaita ja monenlaisten ihmeiden ja merkkien seuraten häntä. Monet seurasivat hänen toimintaansa, mutta monet myös vihasivat ja syyttivät häntä. Elia oli ainoa Herran profeetta joka vastusti ja tuhosin Iisebelin ja baalin profeettojen eksytyksen, vaikka profeettoja oli yli 7000 jäljellä. Elia näki ja kertoi tarkasti tulevia tapahtumia Herran vaikutuksesta. Elian sanoissa oli myös valtava voima, sillä Elian sanasta ei satanut kolmeen ja puoleen vuoteen ja sadetta ei tullut ennen Elian uutta sanaa. Aivan kuten Ilmestyskija kertoo kahdesta profeetasta jotka nousevat näinä viimeisinä päivinä ja sanan voimalla tekevät vastaavia ihmeitä kuin Mooses teki vapauttaessaan Israelin kansan Egyptin orjuudesta. 

Elisa, joka oli Elian seuraaja sai kaksinkertaisen annoksen sitä henkeä joka Elialla oli ja niin myös ihmeet ja merkit seurasivat häntä, kuitenkin Elisa kulki Elian hengessä, joten kun luemme Elisasta näemme Elian hengen tuotosta.

Elian henki, joka toimi Johannes kastajan kautta toi myös vahvan sanoman silloiselle seurakunnalle ja sen johtajille, joillekin heistä hän sanoi, ”te kyykäärmeen sikiöt”, tämä on todella vahva ja loukkaava ilmaisu, mutta todennäköisesti se oli myös totuus. Kukin katsokoon omaa toimintaansa Raamatun peilistä ja tehköön parannuksen mikäli tarvetta on. Elia siis asettaa kaikki ennalleen, myös seurakuntajärjestyksen.

Olemme eläneet aikaa jossa Iisebelin johdolla Baalin profeetat ovat saaneet huutaa, että tuli palaisi alttarilla, mutta Baal ei ole vastannut, sillä Baal ei ole jumala, eikä sillä ole sellaista valtaa.

Ja nähdessään Elian Ahab sanoi hänelle: "Siinäkö sinä olet, sinä, joka syökset Israelin onnettomuuteen?" Tämä vastasi: "En minä syökse Israelia onnettomuuteen, vaan sinä ja sinun isäsi suku, koska te hylkäätte Herran käskyt ja koska sinä seuraat baaleja. Mutta lähetä nyt kokoamaan kaikki Israel minun luokseni Karmel-vuorelle, sekä neljäsataa viisikymmentä Baalin profeettaa ja neljäsataa Aseran profeettaa, jotka syövät Iisebelin pöydästä." Niin Ahab lähetti sanan kaikille israelilaisille ja kokosi profeetat Karmel-vuorelle. Ja Elia astui kaiken kansan eteen ja sanoi: "Kuinka kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä; mutta jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä." Eikä kansa vastannut hänelle mitään. Niin Elia sanoi kansalle: "Minä olen ainoa jäljelle jäänyt Herran profeetta, mutta Baalin profeettoja on neljäsataa viisikymmentä. Antakaa meille kaksi mullikkaa, ja valitkoot he itselleen toisen mullikan, paloitelkoot sen ja pankoot kappaleet puiden päälle, mutta älkööt panko tulta; ja minä valmistan toisen mullikan ja asetan sen puiden päälle, mutta en pane tulta. Sitten huutakaa te jumalanne nimeä, ja minä huudan Herran nimeä. Se jumala, joka vastaa tulella, on Jumala." Kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Niin on hyvä". Ja Elia sanoi Baalin profeetoille: "Valitkaa itsellenne toinen mullikka ja valmistakaa se ensin, sillä teitä on enemmän. Huutakaa sitten jumalanne nimeä, mutta älkää panko tulta". Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty. Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää". Niin he huusivat vielä kovemmin ja viileksivät itseään tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, niin että heistä vuoti verta. Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa! Niin Elia sanoi kaikelle kansalle: "Astukaa minun luokseni". Ja kaikki kansa astui hänen luoksensa. Niin hän korjasi Herran alttarin, joka oli hajotettu. Ja Elia otti kaksitoista kiveä, yhtä monta kuin oli Jaakobin poikien sukukuntia, hänen, jolle oli tullut tämä Herran sana: "Israel on oleva sinun nimesi". Ja hän rakensi kivistä alttarin Herran nimeen ja teki alttarin ympärille ojan, johon olisi mahtunut kaksi sea-mittaa jyviä. Sitten hän latoi puut, paloitteli mullikan ja pani kappaleet puiden päälle. Ja hän sanoi: "Täyttäkää neljä ruukkua vedellä ja vuodattakaa se polttouhrin ja puiden päälle". Ja hän sanoi: "Tehkää se toinen kerta". Ja he tekivät niin toisen kerran. Vielä hän sanoi: "Tehkää se kolmas kerta". Ja he tekivät niin kolmannen kerran. Niin vesi juoksi ympäri alttarin; ojankin hän täytti vedellä. Ja kun oli tullut hetki, jolloin ruokauhri uhrataan, astui profeetta Elia esille ja sanoi: "Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen sinun palvelijasi ja että minä olen sinun käskystäsi tehnyt kaiken tämän. Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, että tämä kansa tulisi näkemään, että sinä, Herra, olet Jumala ja että sinä käännät heidän sydämensä takaisin." Silloin Herran tuli iski alas ja kulutti polttouhrin, puut, kivet ja mullan sekä nuoli veden, joka oli ojassa. Kun kaikki kansa näki tämän, lankesivat he kasvoillensa ja sanoivat: "Herra on Jumala! Herra on Jumala!" (1.Kun18:17-39)

Herran profeetat nousevat, puoli päivä on kulunut ja on profetaalisesti ruokauhrin aika, nyt on aika Elian nousta, alttari on valmistettu... Jumalan tuli tulee täyttämään alttarin ja sen ympäristön. Kaikki kansa tulee näkemään, että Herra Jeesus Kristus on Jumala, ja tulee kääntymään Herransa puoleen. Sillä Jumalan tuli iskeytyy alttarille  ja täyttää sen pyhyydellään. Oletko sinä ja onko seurakuntasi valmis Elian palvelutyöhön. 


Elian palvelutyö on tulen täyttämää ja voimallista, mutta myös vapauttavaa ja keskinäisen rakkauden tuovaa Jumalan ilmestymistä keskuudessamme. Elian hengelle olennaisia ilmenemismuotoja ovat siis vahva profetaalinen ilmoitus, riivaajahenkien työn paljastaminen ja tuhoaminen, voimalliset ihmeet ja merkit, keskinäisen rakkauden ja yhteyden syntyminen uskovien keskuudessa, parannuksenteko syntisestä elämästä ja ajattelumallista. Elia valmistaa tietä Kristuksen toiselle tulemukselle, oletko sinä valmis Jumalasi edessä?

1 kommentti:

  1. Kiitos raikkaasta, virkistävästä ja totuuden mukaisesta Kiirjoituksesta.

    VastaaPoista