perjantai 12. huhtikuuta 2013

Ihmeet ja merkit


Herra on puhunut paljon viimeaikoina ihmeistä ja merkeistä sekä niiden merkityksestä, että valheellisuudesta. Kuinka ne ovat Sanan mukaan merkkejä jotka seuraavat niitä jotka uskovat, mutta myös samalla Saatanan väline eksyttää ihmisiä. Löydämme Raamatusta useita esimerkkejä ja varoituksia siitä, kuten myös siitä mitkä ovat ensisijaisia merkkejä ja mitkä toissijaisia ja mitkä todella ovat ne merkit millä on iankaikkinen pohja tai mille pohjalle ihmeet ja merkit tulee pohjautua. Pääasiassa Herra on puhunut kahden Raamatunpaikan kautta näistä, ensimmäinen on historiaa, toinen on Raamatun antamaa profetiaa joka ei ole vielä toteutunut. Molemmista näistä huomaamme, että Saatana on aina askeleen jäljessä, se haluaisi olla aina askeleen edellä, mutta koska se yksinkertaisesti ei ole Jumalaa suurempi, niin se ei ymmärrä Jumalan aivoituksia ja siksi se joutuu ainoastaan kopioimaan suurta Jumalaamme. 

2 Mooseksen kirjassa 7:10-11:10 on tapahtumat kymmenestä vitsauksesta jotka Herra Jumala lähetti Egyptin maahan, että kaikki kansat tulisivat tietämään, että Herra on Herra (2.Moos.7:5). Egyptiä verrataan nykyajassa maailmaan ja ihmisiin jotka eivät usko Herraan Jeesukseen ja tänäkin päivänä Herra tulee näyttämään ihmeensä ja merkkinsä, että kaikki tulevat näkemään Hänen Herrautensa. Tosin kuten tuohon aikaan tuli Egyptin velhot ja tietäjät tekemään vastaavia juttuja, jotka olivat hyvin lähellä tai jopa samoja ihmeitä mitä Herra teki, mutta kuitenkin voimattomat Herran tekemien ihmeiden rinnalla, tulee myös nyt olemaan eksyttäviä ihmeitä ja merkkejä. Niistä löydämme monia varoituksia Raamatusta, joista pahimmat tulevat löytymään seurakunnan sisältä, joista olenkin jo kirjoittanut aikaisemmin, kirjoituksissa Väärät Profeetat 1,2 ja 3, sekä Iisebelin henkivalta ja Saatanan synagooga. Nyt kuitenkin keskityn aiheeseen ihmeet ja merkit ja kirjoitan täten hieman eri näkökulmasta kyseisestä asiasta.

Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
(Matteus 7:22)

Tästä Matteuksen evankeliumin paikasta huomaamme eksytyksen keskittyvän riivaajien ulosajamiseen, sekä voimaan ja ennustamiseen. Ennen tuota lausetta Jeesus puhui hedelmistä, että niistä puu tunnetaan. Uskon, että tärkeimmät hedelmät ovat hengen hedelmät ”Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.” (Gal.5:22) meidän henkilökohtaisessa elämässä ja se myös määrittää mitä meidän vaikutuspiirissämme tapahtuu. Näiden hedelmien esiintulossa ei tarvita sellaista voimaa josta nämä eksyttäjät puhuvat ja jota he käyttävät. Hedelmät kasvavat puuhun, ei sen viereen, siksi meidän tulee ensisijaisesti katsoa omaa elämäämme Raamatunpeiliin, Jeesus sanoikin: ”Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?” (Matteus 7:3) Toisessa kohtaa Raamatussa puhutaan Rakkaudesta (1.Kor.13) joka toteaa, että ilman rakkautta emme ole mitään ja mikään ei hyödytä meitä iankaikkisesta näkökulmasta. Meidän tulee siis keskittyä Kristuksen tuntemiseen sanan kautta, jolloin kasvamme rakkaudessa ja sen hedelmissä. Nämä ovat sisäisiä merkkejä siitä kuinka olemme kasvaneet hengellisesti.

Uskon, että nyt lopun aikoina tulee ihmeet ja merkit taas olemaan esillä suuremmassa mittakaavassa sillä Sana sanoo, että lopussa löytyy joku joka saa jopa tulen lankeamaan taivaasta ihmisten nähden.

Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme. Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava parani. Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden. Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi. (Ilm.13:11-14)

Eksytys tulee siis seurakuntaan ja maailmaan voimallisten tekojen, ihmeiden ja merkkien kautta. Saatana lumoaa ja houkuttelee ihmeillä ja merkeillä, mutta kuten aina, ne ovat vain kopioita siitä mitä Jumala on jo tehnyt ja tekee. Jumala tuo vitsaukset, että kansa tekisi parannuksen ja uskoisi ja eläisi uskonsa arvoisesti, eli kuuliaisena Pelastajalleen. Tämäkin asia (tulen lankeaminen taivaasta) on jo Raamatussa tapahtunut Jumalan Profeetta Elian kautta  kahdesti. Ensimmäisen kerran kun hän tuhosi Iisebelin ja kaikki Baalin profeetat (1.Kun.18:21-40) ja toisen kerran, kun Ahasja oli lähettänyt palvelijansa hakemaan sanaa Baal-Sebubilta, Ekronin jumalalta ja Herra oli lähettänyt Elian siihen väliin palauttamaan nuo sananhakijat Ahasjan luo. Ahasja oli arvannut sen olleen Elia ja lähetti viidenkymmenenpäällikön hakemaan Eliaa, kolmesti, sillä kahdesti tuli lankesi taivaasta ja kulutti nuo miehet kuoliaaksi. (2.Kun.1:1-18)

Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan." Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä. Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla. Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat. Ja kun he ovat lopettaneet todistamisensa, on peto, se, joka nousee syvyydestä, käyvä sotaa heitä vastaan ja voittava heidät ja tappava heidät. (Ilm.11:3-7)

Saatana on aina askeleen tai itseasiassa useamman Jumalaa jäljessä ja siksi se aina tukeutuu valheeseen ja kopioon jolla se hyökkää, ettei tulisi paljastetuksi, mutta juuri sillä se itsensä paljastaa, sillä kaikki pimeys tulee julki. Jeesus tuli kastamaan meidät Pyhällä Hengellä ja tulella, siksi lopunaikoina Jumalan tuli tulee Hänen todistajiensa suusta, eikä taivaasta. Hän täten todistaa todistajiensa puolesta, sillä tämäkin tapaus on jo ennalta kirjoitettu, se ei tule meille yllätyksenä. Jumala tulee vitsauksin näyttämään Herrautensa, aivan kuten Egyptistä lähdön aikaan. Hän tulee jälleen käyttämään näissä asioissa ihmisiä, jotka ovat antautuneet Hänelle kokonaan. Koko tässä Ilmestyskirjan episodissa on mielenkiintoinen yhteys Vanhaan Testamenttiin ja Egyptistä lähtöön, sillä erämaassa kansa teki itseleen jumal-patsaan, joka oli heiltä kielletty ja myös ilmestyskirja kertoo kuinka lopunaikoina (Ilm.13:14) eksytykseen liittyy tällaisen patsaan tekeminen.

Se tie jolla meidän tulee pysyä on kapea. Kaikki jotka ovat kasvaneet tiukasti Jumalan Sanassa, kyllä ennemmin tai myöhemmin erottavat tällaisen vääryyteen ja valheeseen perustuvan toiminnan.

Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi; mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta. (Hepr.5:13-14)

Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoo selvästi, että joka on kokematon vanhurskauden sanassa, on vielä lapsi. Hengellinen aikuinen puolestaan on se, joka tottumuksesta erottaa hyvän pahasta. Hengellisesti kypsän tulee siis tuntea Sana ja vielä olla aistit tottuneet erottamaan hyvä pahasta. Pelkkä Sanan tunteminen ei tee kenestäkään hengellisesti aikuista, mutta fariseuksen se voi tehdä. Monet laskevat uskossaolovuosiamme ja siten määrittää, että olemmeko hengellisesti lapsia, teinejä vaiko jo aikuisia. Vuosilla ei ole mitään merkitystä hengellisessä kasvussa, mutta sillä on tutkitko Sanaa, elätkö sen mukaan ja kasvaako sinun hengelliset aistisi erottamaan asioita. Kun kasvat näissä asioissa tulet näkemään ja huomaamaan erilaisia hengellisiä totuuksia joissa elämme ja jotka todellakin ovat Raamatunmukaisia, sillä Raamattu selittää kyllä kaikki hengellisetkin.

Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan. (2.Kor. 2.12-15)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti