sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Voittava seurakunta


Luulin jo saaneeni valmiiksi ajatukset edeltävissä blogeissa, mutta koin Herran alkavan puhua voimallisesti, voittavasta seurakunnasta ja kuinka henkilökohtaisella tasolla voittaa väärien profeettojen kavalat juonet ja Iisebelin viettelykset. Tietysti voimme helposti todeta, että ilman Herraa meidän käy huonosti, mutta kuka voi olla meitä vastaan jos Jumala on puolellamme, sillä Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi. (Kol.2:15) Ensin kuitenkin katsomme mitä Herramme sanoo lopunajan seurakunnille, tähän sinun on hyvä lukea Ilmestyskirjan luvut 2 ja 3. Itse huomasin järkytyksekseni, kuinka sielun vihollinen on soluttautunut melkein jokaiseen mainituista seitsemästä seurakunnasta. 

Efeson seurakuntaan on ujuttautunut valhe apostoleja ja seurakunta on hylännyt ensirakkautensa Herraan, mutta on kuitenkin virkeä ja kärsivällinen ja siellä vihataan nikolaiittain tekoja. Herralla on ainoastaan Efeson seurakunnan johtajalle, eikä seurakunnalle, sana, tee parannus tai sinut siirretään pois paikaltasi. Kuinka kohtalokasta onkaan menettä ensirakkaus Herraan, sillä seurakunnassa oli paljon hyvää, mutta ensi rakkauden menettäminen tai hylkääminen johtaa ”viralta laittamiseen”.

Pergamon seurakunnassa asuu Saatana ja siellä osa pitää kiinni Bileamin ja Nikolaiittain opista, kuitenkin siellä pidetään Herran nimestä kiinni, eikä kielletä uskoa vaikka Herran todistajia on tapettu. Herra sanoo, tee parannus! Jos sitä ei tehdä, Hän tulee taistelemaan Sanansa miekalla vääryydentekijöitä vastaan.

Tyatiran seurakunta suvaitsee Iisebeliä ja Herra on antanut aikaa parannuksen tekoon, mutta ei sitä ole tehnyt kehoituksista huolimatta, iskee Herra tuon henkilön sairasvuoteeseen ja ne jotka tekevät huorin tämän kanssa (seuraavat tätä), Herra suistaa suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoista. Tämä Iisebelin oppi on Saatanan syvyyksistä ja Iisebelin lapset Herra tappamalla tappaa, En tiedä, mutta mahtaako olla niin, että nämä ovat lapsettomia pariskuntia. Toki lapseton voi olla muustakin syystä, mutta näin voi tästä sananpaikasta ymmärtää.

Smyrnan seurakunnalle sana on lyhyt ja mielenkiintoinen, tämä on ahdistettu ja köyhä, mutta Herran mielestä rikas, seurakunta kärsii Saatanan synagoogan pilkkaa ja tämä jopa heittää osan vankeuteen, jotta heitä koeteltaisiin ja koko seurakunta joutuu ahdinkoon määräajaksi. Joka voittaa koettelemuksen, toinen kuolema ei vahingoita.

Filadelfia seurakunta voittaa Saatanan synagoogan, ainakin seuraavista syistä; noudattaa Sanaa ja on kärsivällinen eikä ole kieltänyt Herran nimeä. Herra hyvyydessään antaa pelastukseen Saatanan synagoogasta ihmisiä, he nöyrtyvät ja tunnustavat Jumalan rakkauden niitä kohtaan joita vainosivat. Aivan kuten Saul vainosi Herraa ja muuttui Paavaliksi Herran kohtaamisen jälkeen.

Sitten vielä kaksi traagista seurakunan tilaa

Sardes kantaa Jeesuksen nimeä, mutta todellisuudessa on kuollut seurakunta, Herra kehoittaa tekemään parannusta ja heräämään! Joukossa on kuitenkin muutamia, jotka ovat hengellisesti elossa.

Laodikean tulevaisuus näyttää huonolta, sillä se on penseä ja Herra sanoo oksentavansa seurakunnan ulos. Seurakunta myös luulee olevansa rikas, mutta hengellisesti se on säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. Ei mikään mairitteleva tila seurakunnalla. Herra kehoittaa parannuksen tekoon ja antaa hyviä neuvoja.

On mielenkiintoista huomata, että kahdessa viimeisessä seurakunnassa ei ole Saatanaa, ei synagoogaa, Iisebeliä tai muutakaan vastaavaa vihollisen toimintaa. Miksi näin? Oletan sen johtuvan siitä että ne ovat hengellisestä näkökulmasta niin surkeassa tilassa, että Saatana katsoo ne jo voitetuiksi, sillä Herrakin sanoo toisen olevan kuollut ja toisen oksentavansa ulos. Kun katsomme loppujen viiden seurakunnan ongelmia, huomaamme niiden keskittyvän seuraaviin asioihin. Nämä kaikki perustuu valheeseen, viettelykseen ja manipulaatioon. Nämä ovat myös voimallisesti sidoksissa toisiinsa.

bileamin (ja nikolaiittain) harhaoppi - viettelys haureuteen ja epäjumalanpalvelukseen
Iisebel - henkivalta joka viettelee, Saatanan syvyydet
Saatanan synagooga - henkivalta, itse paholainen, joka varastaa, tappaa, tuhoaa
Valhe apostolit

Saatana pyrkii eri keinoilla aina sinne missä jotakin on viriämässä hengellisesti ja tuhota se, ennen kuin se kasvaa aikuisuuteen tai tarpeeksi isoksi, ettei se pysty sitä tuhoamaan. Näemme sen hyökkäävän näitä seurakuntia vastaan, pyrkimyksenä tuhota ne tai ottaa haltuunsa. Tämä pätee myös pienryhmiin ja yksilöihin.

Raamattu sanoo, että autuas se joka ottaa varteen tämän profetian (ilmestyskirja) sanoista, sillä aika on lähellä, suosittelen koko Raamatun ottamista elämäsi ohjekirjaksi. Mitä siis voimme oppia tällä kertaa tähän asiaan liittyen ilmestyskirjan sanoista. Ilmeisesti näiden kierojen henkivaltojen toiminta on osa Jumalan sallimusta ja suunnitelmaa, sillä Smyrnan seurakunnalle Herra sanoo, että Saatana heittää joitakin vakeuteen, jotta heitä koeteltaisiin. Monet puhdistetaan, kirkastetaan ja koetellaan, mutta jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät. (Dan.12:10) Ilmeisesti koettelemus tulee ihmisten kautta joko inhimillisenä tai hengellisenä hyökkäyksenä, mutta itse Saatana on niiden takana. Kuitenkin tämä on ollut Jumalan suunnitelma. Käytän tähän esimerkkinä Jeesuksen erämaakokemusta kasteen jälkeen ennen palvelutyönsä alkamista. Luukas 4:1-15 kertoo tästä.

Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa, ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. ... Ja Jeesus palasi Hengen voimassa Galileaan; ja sanoma hänestä levisi kaikkiin ympärillä oleviin seutuihin. Ja hän opetti heidän synagoogissaan, ja kaikki ylistivät häntä.

En tiedä minkälaisessa erämaassa sinä olet ja tuntuuko siltä, että olet kaiken antanut ja menettänyt ja siksi jopa kyseenalaistat oman uskon tilasi. Rohkaisen sinua tällä Jeesuksen koettelemustarinalla, että Henki johdatti Hänet erämaahan Perkeleen kiusattavaksi. Todennäköisesti ihmisen kautta jota sinua koetellaan, tulee kaikenlaisia ehdotuksia ja vaikka et koskaan mitään sanoisi ääneen ja vastaisi näihin, riittää Jumalalle sinun ajatuksesi vastaukseksi ja ettet toimi Sanan vastaisesti, vaikka sinua vedettäisiin niin toimimaan, etkä hyväksy vääriä ajatuksia joita sinulle syötetään. Siksi tärkeätä on Jumalan Sanan tunteminen.

Kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan. (Johanneksen ilmestys 2:23)

Kaikki tuntuvat haluavan kulkea tänä päivänä valtavassa voimassa, uskovat ja vääryydentekijät. Uskon, että kaikki on armosta yksin ja että lahjat ovat armolahjoja, mutta uskon myös että ne vaikuttavat meissä monella eri tasolla ja sekin on Jumalan armoa ja valintaa ei meidän, siksi niistä on turha kadehtia ja pahoittaa mielensä. Jos niin tekee alkaa ihminen toimia katkeruudesta käsin ja hiljalleen valuu paholaisen työkaluksi. Kuitenkin sana selkeästi sanoo, että kaikki usko koetellaan ja näitä koettelemuksia on erilaisia ja siksi uskon että voiman määriäkin on erilaisia (1.Kor.12:4-6), kukin toimikoon sen uskon mukaan joka on annettu. Mutta palatakseni tähän Jeesuksen koettelemukseen meille esimerkkinä, Jeesus palasi täynnä Hengen voimaa ja Pyhä Henki oli johdattanut Häntä koko erämaavaelluksen ajan, älä siis ihmettele sitä hellettä jossa olet. Kaikki haluavat voimaa, mutta tuskin kukaan haluaa olla erämaassa Perkeleen kiusattavana ja näin sanovat minua viisaammat, että kun oppilas on kokeessa, opettaja on hiljaa. Siellä olet siis sinä ja Saatana, mutta Herra saattaa taivaallisen viisauden seurakuntansa kautta tietoon, joten sinä pärjäät ja voit voittaa Saatanan Sanalla, kun pysyt lujana ja kärsivällisenä, sillä aikansa kiusattua Saatana poistuu tavalla tai toisella luotasi. Siis kun pysyt lujana  sortumatta syntiin, Sanassa ja totuudessa (Totuus on yksi Jeesuksen nimistä), etkä näin kiellä Herran nimeä, tulet kulkemaan Sanan mukaan täynnä Hengen voimaa tämän erämaan jälkeen.

Lampaasta Leijonaksi, tämä on kuva mitä meille tapahtuu erämaassa ja hengellisessä vankilassa. Jeesus tuli uhrilampaana, mutta palaa Juudan leijonana, meille käy samoin. Aluksi olemme lampaita, mutta kun Saatana hyökkää meitä vastaan ja yrittää tuhota meidät, me nousemme leijonina takaisin sitä vastaan erämaasta selvittyämme, tällöin se on jo lyöty. Jossakin elokuvassa sanottiin: ”Rise and rise again, until lambs become lions!”  Mikä mahtava kuva uskovalle. Raamattu sanoo, että vanhurskas kaatuu useasti, mutta nousee jälleen. Joten nouse ja antaudu kasvulle leijonaksi. Raamattu vertaa paholaista raateleviin susiin, lammas ei voi sudelle mitään, laumassa voi selvitä, mutta yksin lammas ei sudelle tai susilaumalle pärjää. Kun taas susi kohtaa leijonan, on se voimaton tuon uljaan Kuninkaan edessä! Nouse siis Jumalan seurakunta Kuninkaalliseen asemaasi Kristuksessa!

Kirje Filadelfian seurakunnalle puhuu koetuksen hetkestä ja uskon, että kansakuntamme, koko Eurooppa ja maailma on valtavan romahduksen partaalla, näin valtamediakin on puhunut jo pitkään ja nyt näistä asioista puhuminen ei tee uskovasta profeettaa. Profeetat puhuivat näistä asioista yli viisi vuotta sitten, silloin kuin taloustieteilijät vielä hehkuttivat noususta. Danielin kirja puhuu ahdistuksen ajasta, en tiedä ovatko nämä sama asia vai eri, mutta uskon, että näillä Raamatunpaikoilla on jokin yhteys siihen mitä nyt tulemme näkemään ja kokemaan.

Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen. Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti. Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. (Daniel 12:1-4)

Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat. (Ilm.3:10)

Aivan niinkuin ristillä Jeesus pelastaa yksilöitä, niin tulemme aikaa kohti jolloin Herra pelastaa seurakuntansa, siinä ihmisen teot jäävät näyttelemään hyvin pientä osaa! Sana Tyatiran seurakunnalle avaa mitä käy vääryydentekijöille samanaikaisesti, tuo haureutta harjoittava Iisebel lyödään tautivuoteeseen ja kaikki hänen ”profeettansa” ja seuraajansa joutuvat suureen ahdistukseen, tämä ehkä helpottaa heitä nöyrtymään ylpeyden valtaistuimeltaan. En usko, että meidän tulee sietää tuota Iisebeliä seurakunnassamme vaan tämä tunnistettuamme ja aikamme opetettuamme, heittää se pihalle seurakunnasta, mikäli ei tee parannusta. Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha. (1. Korinttolaiskirje 5:13). Tämä ei ole raakalaisuutta tai julmuutta vaan rakkautta seurakuntaa kohtaan ja tätä pahaa ihmistä kohtaan, sillä ehkä hän joutuu parannuksen teon paikalle yksinäisyydessään. Huomautan, että Herrakin johtaa yksinäisyyteen palvelijoitaan, mutta tämä ei koskaan tapahdu sen takia, että Herran seurakunnan johto nuhtelee ja erottaa yhteydestään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti