sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Kristuksen opin alkeet


Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta. (Hepr.6:1-2)

Perustus:
       Parannuksen teko kuolleista töistä
Ainoastaan usko Jeesukseen Kristukseen tuo pelastuksen, teot tai laki ei tuo pelastusta

Usko Jumalaan
Meidän tulee uskoa, että Jumala on ja että Hän palkitsee ne jotka Häntä etsivät

Kasteoppi
Joka uskoo, se menee kasteelle omasta vapaasta tahdostaan, Jeesuskin meni että kaikki vanhurskaus täytettäisiin.

Kätten päällepaneminen
Saamme armolahjoja kätten päällepanemisen kautta (1.Tim.4:14)

Kuolleitten ylösnousemus
Kristus tulee hakemaan omansa

Iankaikkinen tuomio
Kaikki joudumme tuomiolle, toiset pelastukseen, toiset iankaikkiseen kadotukseen

Nämä ovat siis perustus, jolle ruvetaan rakentamaan, jotka meidän tulisi jättää ja jatkaa eteenpäin, ei siis hylätä vaan jättää perustukseksi. Jos rakennamme taloa ja jäämme hiomaan perustuksia ja kiistelemään kuinka se pitäisi tehdä, emme saa taloa ikinä valmiiksi. Toki perustus pitää tehdä oikein, että sille on hyvä rakentaa. Tässä meillä on vahva perustus, jolle rakentaa. Jumala on täydellinen, siis pyrkikäämme täydellisyyteen ja menkäämme eteenpäin uskossamme.

Olemme varmaan kaikki huomanneet kuinka kirkko- ja kansakuntien perustukset ovat alkaneet halkeilla läntisessä maailmassa, koska perustus jolle monet läntiset maat on rakennettu on Kristus, mutta nyt valloillaan on kiistely kasteopista, joka hajottaa uskovien yhteyttä, vaikka sen pitäisi olla yhdistävä tekijä. Monet ovat keksineet, että Jumalan luokse olisi muka joku toinenkin tie, riittähän se että on hyvä ihminen sanotaan. Hyvä jatkokysymys tuohon onkin, että kenenkä perspektiivistä? Minun Raamattuni ainakin sanoo, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla! Kristus on tuo valo ja Jumalan kirkkaus, kuten Raamattu sen ilmaisee meille jotka olemme uskon kautta syntyneet Pyhästä Hengestä, Kristus teissä Kirkkauden toivo!

Jotkut ovat jo alkaneet pelätä, että saavat pahan hengen itseensä, jos antaa toisen rukoilla puolestaan tai jos laittaa käden jonkun päälle rukouksessa jossa on paha henki, että se hyppää sisään???

Minun Raamattuni sanoo, ettei mikään ole minua vahingoittava! Monet epäilevät että onko Pyhää Henkeä olemassakaan? Nämä eivät tarkoita etteikö meitä vastaan hyökättäisi ja ettei pahat henget yritä vaikuttaa meidän elämäämme, mutta jos elät puhtaasta sydämestä Kristukselle, et elä synnissä vaan totuudessa Jumalan Sanan mukaan ei millään vallalla ja voimalla ole pääsyä sisään, kun Kristus sinua valaisee.

Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava. (Luukas 10:19)

Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen, taikka joka hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin? Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!" (Luuk.11:11-13)

Jumala ei ole antanut meille pelonhenkeä vaan rohkeuden hengen!

Kirkoista on alkanut kuulua puhetta, jonka mukaan mitään tuomiota ei ole tulossa ja taitaa tuo ylösnousemuskin olla tuulesta temmattu. Ihmeellisiä väitteitä jos on Raamattunsa lukenut. Kaikki tämä kertoo maallistuneesta kirkosta ja kansasta, joka on eksynyt pois jopa Kristuksen opin alkeista. Siksi voin todeta, että nyt jos koskaan on aika julistaa ylösnoussutta Kristusta, ettei ystävämme perisi iankaikkista kadotusta, vaan iankaikkisen pelastuksen!

Raamattu selkeästi ilmoittaa ja moni jo ymmärtää ihmisen olevan Henki, sielu ja ruumis. Raamattu puhuu pelkästään rakkaudesta käsin, vaikka välillä koviakin asioita meidän käsittää, kuten kuinka Jumala joka on rakkaus voi tuomita iankaikkiseen kadotukseen. Itse olen yrittänyt selittää monesti asian näin:

”Talo, jonka minä omistan ja jossa minä asun on minun määräysvallan alainen, asun siellä niinkuin lystään. Jos minulle tulee vieraita ja he alkavat käyttäytyä minun periaatteitani ja arvojani vastaan, eivät ota vastaan ohjaustani asian suhteen, minä ennemmin tai myöhemmin heitän heidät pihalle koska arvostan itseäni ja muita ystäviäni, sekä asuntoani, en halua että sitä tuhotaan. Jumalan valtakunta on Jumalan ja Jumala on pyhä, siellä ei ole tuskaa eikä ahdistusta, mutta siellä ei myöskään ole syntiä, siksi meidän tulee kuolla synnille ja elää Jumalalle.”

Jumala on rakkaudessaan kertonut missä on ovi, Kristus on tuo ovi. Jumala sanassaan Raamatussa kertoo ainakin perusperiaatteita kuka menee ja kuka ei mene tuosta ovesta sisälle. Jumala ei siis ole rajoittanut sinua pois tuosta ovesta kulkemisesta, mutta se että voimme mennä tuosta ovesta tulee meidän tehdä parannus ja uskoa Kristukseen, sitten siellä on jatko-ohjeita mm. että ei valehtelijat, epäpyhät, irstaudessa eläjät... peri Jumalan valtakuntaa. Joku voi tosin ajatella, että kukas tässä Jumalan valtakuntaa kaipaa, että täällähän on ihan hyvä olla, mutta kun se toinen vaihtoehto ei ole se mitä nyt näet ja koet, se on ikuinen kadotus, tulinen järvi, jota en nyt kuvaile sen tarkempaan, mutta sinne ei kukaan oikeasti haluaisi jos sen ymmärtäisi. Jumala ei myöskään pelottele sinua sisälle Hänen valtakuntaansa, vaan kutsuu armonsa ja rakkautensa kautta. Kukaan meistä ei ole toistamme parempi näissä kisoissa, jokainen pelastuu yksin armosta, se miten sitten rakennamme uskonelämäämme on toinen juttu.

Jeesus sanoi opetuslapsilleen;

Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt... Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. (Joh.14:21-24, 26-27)

Jumalan käskyt ei ole raskaat ja ne ovat kaikki sinun parhaaksesi, armon kautta opimme niitä ymmärtämään ja saamme voiman kulkea niiden mukaan, Raamattu sanoo, että rakkaus täyttää kaiken lain, sillä rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa. Jos luemme Jumalan käskyt huomaamme sen olevan totta, olen kirjoittanut tästä asiasta blogeissa Hoorebilla sanottua ja Rakkauden laki, ehkä niiden kautta saat selkeämmän ymmärryksen Jumalan hyvyydestä käskyissään. Voimme myös huomata Raamattua lukiessamme, että kohdat joissa puhutaan joukosta joka ei peri Jumalan valtakuntaa mainitaan tekoja jotka ovat näitä käskyjä vastaan.

Pidättäytykäämme siis Kristuksen opin alkeissa ja Jumalan rakkaudessa, niin saamme jatkuvasti ilmestystä Kristuksesta ja voimme kasvaa uskossamme aikuisuuteen. 

Jos et ole uskossa Jeesukseen Kristukseen, haluan sanoa sinulle että Jumala hyvyydessään vetää sinua puoleensa ja voit antautua Hänelle rukouksessa. Raamattu sanoo, että sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. (Room.10:10) Itse koin valtavaa sydämen tykytystä ja poltetta kun Jeesus kutsui minua, silloin kun pelastuin Hänen armostaan. Itse olin aikaisemmin jo useita kertoja huutanut Hänen puoleensa, mutta en ollut kokenut pelastusta, ehkä en ollut aivan tosissani ja en ollut valmis antautumaan Hänelle kokonaan, onneksi vajosin tarpeeksi alas, että olin valmis luovuttamaan itseni  kokonaan hänelle. 

Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. (Luukas 11:10)

Älä siis koskaan luovu toivosta, Jumala kuulee rukouksesi ja haluaa johtaa sinut pelastukseen, Hän ottaa sinut tosissaan, ota siis sinäkin Hänet!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti